جهت ارسال کارهای چاپی خود حتما به نکات ذکر شده در این مقاله دقت فرمایید و آنها رو بر روی طرح خود اعمال نمایید. شایان ذکر است هرگونه مشکل ناشی از عدم رعایت این نکات که بر روی کار چاپی ظاهر گردد متوجه سفارش‌دهنده بوده و مجموعه چاپیتا و چاپخانه‌های زیرمجموعه هیچگونه مسئولیتی در قبال خرابی سفارش نخواهند داشت.

چهار شرط واجب فایل‌های ارسالی برای چاپ

File Format: JPEG, JPG, PDF, TIFF, PSD

Resolution: 300 Pixels/Inch

Color Mode: CMYK , 8bit

منظور از فرم عمومی چیست؟

به طور خلاصه باید گفت در فرم‌های عمومی، طرح شما در کنار چند طرح دیگر بر روی یک شیت کاغذ چیده و چاپ می‌شود، به همین خاطر اختلاف 10 تا 15 درصدی رنگ در فرم عمومی اجتناب‌ناپذیر است. برای به حداقل رساندن این اختلاف راهکارهایی وجود دارد که در این مقاله سعی شده اطلاعات جامعی به منظور طراحی و رنگ‌بندی بهتر کارها به شما کاربران گرامی ارائه شود.

خطای تعداد و ابعاد
خطای تعداد :

به علت خطاهای اجتناب ناپذیر مراحل چاپ و بسته‌بندی، احتمال ایجاد 3 الی 7 درصد باطله یا کسری در بسته‌های تحویلی سفارشات چاپی وجود خواهد داشت.

خطای برش (علت کوچک‌‎تر شدن سفارش بعد از برش) :

حدود 3 تا 5 میلی‌متر خطای برش وجود دارد، لذا توصیه اکید می‌گردد فاصله نوشته‌ها و طرح اصلی از لبه کار را حداقل 5 میلی‌متر در نظر بگیرید.
از آنجایی که کارها در کلیه فرم‌های عمومی چسبیده به یکدیگر چاپ می‌شوند، برای آنکه در لبه‌های طرح شما از رنگ‌های طرح کناری نباشد، برشکار بایست کمی داخل‌تر از طرح را برش بزند که این امر باعث می‌شود طرح شما از اندازه‌ای که سفارش داده‌اید کوچکتر شود.
همچنین در کلیه فرم‌های چاپی افست و بخصوص در فرم‌های عمومی برش‌ها دارای خطا بوده و از طرفین به یک اندازه برابر برش نمی‌خورند. تا حد ممکن از طرح‌های قرینه استفاده نکنید.

انواع مد رنگی و علل تغییر رنگ در چاپ

RGB

در این مد رنگی از ترکیب سه رنگ قرمز، سبز و آبی میلیون‌ها رنگ تولید می‌شود. ترکیبات این مد بر اساس نور می‌باشد و همانطور که مشخص است کاربردی در چاپ که از ترکیب رنگ‌ها استفاده می‌شود ندارد.

استفاده از مود RGB در چاپ افست هیچگونه تضمین چاپی ندارد، لذا هنگام طراحی به این نکته توجه کنید که در صورت استفاده از این مد رنگی نتیجه چاپ ممکن است با بیشتر از 60% خطای رنگی مواجه شود.

RGB Color Mode

CMYK

در این مد رنگی که مورد استفاده در چاپ می‌باشد، از حاصل ترکیب 4 رنگ اصلی چاپ یعنی Cyan, Magenta, Yellow, Black میلیون‌ها رنگ تولید می‌شود.

فایل‌های ارسالی برای چاپ حتما باید دارای مود رنگی CMYK بوده و برای کسب نتیجه بهتر توصیه می‌شود هنگام طراحی، درصد رنگ‌ها به صورت دستی وارد کنید و ترجیحا از ترکیب هر چهار رنگ استفاده نکنید (ترجیحا از ترکیب رنگ مشکی + حداکثر 2 رنگ دیگر استفاده شود)

CMYK Color Mode

همانطور که در تصاویر بالا مشاهده می‌فرمایید، از ترکیب مد رنگی CMYK به صورت تمپلات، رنگ مشکی بدست می‌آید و از ترکیب نورهای RGB به صورت تمپلات رنگ سفید بدست می‌آید. از این مساله می‌توان فهیمد که قاعده دو مد رنگی ذکر شده از بنیان با یکدیگر متفاوت است.

پس به یاد داشته باشید:

در چاپ افست (هم فرم عمومی و هم فرم اختصاصی) حتی اگر فایل را با مد رنگی CMYK طراحی کرده باشید، باز هم رنگ چاپی کار شما با آنچه در مانیتور می‌بینید متفاوت خواهد بود چون اساسا سیستم نمایش مانیتور بر مبنای RGB است و توان نمایش دقیق CMYK را ندارد. از این رو در کارهای چاپی 10-20% اختلاف رنگ نسبت به مانیتور کالیبره خواهند داشت.
به علت تغییر مداوم مواد اولیه (کاغذ، مرکب، روکش‌ها و …) و همچنین تفاوت میانگین رنگی در هر فرم، سفارشات شما در فرم‌های عمومی که حتی با اختلاف یک فرم چاپ شده‌اند باهم قابل مقایسه نخواهند بود (اختلاف فرم‌های عمومی از چاپ تا چاپ ممکن است تا 30% باشد)
حتی اگر نمونه رنگی در دست دارید و بر اساس آن طراحی کرده‌اید، صرف نظر از خطای چشم طراح و تبحر در اجرا کردن رنگ، خطای رنگ شما در فرم‌های عمومی حداقل 15% خواهد بود.
چنانچه در سفارش‌های دو رو از رنگ‌های تمپلات تیره (یا ترامی بیش از 260 درصد رنگ) استفاده شود، نتیجه چاپی دچار پشت زدگی و مشکلات دیگر خواهد شد. حتی‌المقدور در طراحی این فرم‌ها از رنگ‌های پر و نوشته‌های چهار رنگ استفاده نشود. در صورت بروز هرگونه خطا کلیه مسئولیت به عهده مشتری خواهد بود.
رنگ تمپلات: به رنگ‌های پر که به صورت یکنواخت در کل و یا قسمتی از طرح استفاده شده باشد، گفته می‌شود.

رنگ مشکی

نوشته‌های مشکی

در صورتی که در طرح خود از نوشته‌های مشکی استفاده می‌کنید، رنگ نوشته‌ها باید مشکی تک رنگ (C:0 , M:0 , Y:0 , K:100) باشد. لازم به ذکر است هرچند مشکی تک رنگ به خاکستری تمایل دارد و با مشکی چهار رنگ قابل قیاس نیست اما خطا در نوشته‌های مشکی چهار رنگ اجتناب ناپذیر است.

در صورتی که نوشته‌های مشکی روی پس زمینه رنگی قرار دارند، حتما حالت لایه را روی Multiply قرار دهید تا هم از سفید شدن احتمالی اطراف متن جلوگیری کنید و هم رنگ متن تیره‌تر شود.

متن مشکی

زمینه مشکی

اگر زمینه طراحی خود را مشکی تک رنگ ( K:100) انتخاب کنید نتیجه چاپی آن خاکستری خواهد شد. حتی‌المقدور در زمینه‌های تمپلات از این رنگ اسفاده نکنید، غیر از اینکه سفارش شما مشکی پر رنگ نخواهد شد نتیجه نهایی مطلوب نخواهد بود.
ولی اگر می‌خواهید زمینه مشکی پر رنگ (اصطلاحا مشکی پر کلاغی) داشته باشید از مشکی 4 رنگ استفاده کنید.

رنگ سفید روی مشکی چهار رنگ

اگر روی زمینه مشکی چهار رنگ از نوشته یا اشکال سفید استفاده می‌کنید بایستی در نرم‌افزارهای برداری از 0.5Point دور خط و در فتوشاپ از استورک 1 پیکسل به رنگ (C:0 , M:0 , Y:0 , K:100) استفاده کنید.

سفید روی مشکی

رنگ خاکستری

برای ایجاد رنگ زمینه خاکستری به هیچ عنوان از رنگ خاکستری 4 رنگ استفاده نکنید. این رنگ با تونالیته فوق‌العاده‌ای مواجه خواهد شد و ممکن است به رنگ‌های قرمز و … میل کند.

خاکستری چهاررنگ

بهترین نتیجه رنگ خاکستری فقط از ترام K:15 الی K:80 می‌باشد.

ترام خاکستری
فونت

برای انتخاب رنگ فونت از رنگ‌های کمتری استفاده کنید. مخصوصاً در فونت 8pt و پایین‌تر فقط از یک رنگ استفاده کنید. خطای زینک در نوشته‌های ریز اجتناب ناپذیر است. لازم به ذکر است هر چند مشکی تک رنگ به خاکستری تمایل دارد و با مشکی 4 رنگ قابل قیاس نیست اما خطا در نوشته‌های مشکی 4 رنگ اجتناب ناپذیر است. به یاد داشته باشید نتیجه استفاده از فونت های 4 رنگ در فرم‌های کتان و کلیه فرم‌هایی که روکش ندارد پشت زدگی خواهد بود. در صورتی که در فایل خود از نوشته های مشکی استفاده می‌کنید رنگ این نوشته‌ها باید مشکی تک رنگ (K:100) باشد.

در نوشته‌های لاتین از فونت‌های کوچک‌تر از 8pt استفاده نکنیـد. همچنین با در نـظر گرفتن زیـبایی طـرح خود حتی‌المقدور از فونـت‌های Bold استفاده کنید. به یـاد داشته باشید فونت لاتین تحریری در اثر جابجایی اجتناب ناپذیر زینک‌ها ناخوانا و تار دیـده می‌شود.

همچنین در صورتی که از زمینه تمپلات استفاده می‌کنید، به هیچ عنوان از فونت‌های ریز استفاده نگردد، زیرا در این‌صورت دچار پخش رنگ یا به اصلاح چاقی ترام می‌شود و نوشتار را در بر خواهد گرفت که نتیجه آن تاری یا ناخوانا بودن نوشته خواهد شد.

برجستگی موضعی

از آنجایی که کلیه فرم‌های برجسته با تیغ دایکات دورگرد می‌شود اگر لبه‌هایی که تیغ میخورد برجستگی وجود داشته باشد یووی در آن قسمت پوسته می‌شود (این مسئله در یووی‌های تمپلات محسوس‌تر است)
توجه: اگر فایل یووی (برجستگی) کار نسبت به فایل چاپی روی هم خوردگی ندارد، باید توسط طراح بررسی و تصحیح گردد.

درصد خطای یووی با فایل چاپ شده 1 میلی‌متر می‌باشد که این مساله در نوشته‌های ریزتر بیش‌تر نمایان است به همین علت فونت‌ها یا اشکال ریز در برجستگی زیبایی ندارد و ممکن است نتیجه کار مطلوب نشود.

فایل یووی می‌بایست تمام مشکی و بدون ترام باشد. ضمنا از شکل‌های بی‌کیفیت در فایل یووی استفاده نکنید.

برجستگی
برجستگی ترام
طراحی توسط مجموعه

چنانچه در رابطه با طراحی نیاز به انجام این امر توسط مجموعه چاپیتا دارید، میتوانید از طریق صفحه سفارش طراحیدرخواست رو را برای ما ارسال کنید.

در این رابطه لازم به توضیح است، تیم طراحی چاپیتا صرفا مسئولیت بحث فنی طراحی را برعهده دارند و طرحی که به تاييد مشتری برسد به عنوان فايل نهايی چاپ در نظر گرفته می‌شود، لذا چاپيتا هيچگونه مسئوليتی در قبال مشکلات تايپی، املايی و … عهده‌دار نمی‌باشد.