دسته‌بندی نشده

جایگزینی ۹ تا ۱۱ نهال به‌ازای مصرف هر درخت در صنعت کاغذ

[vc_row][vc_column][vc_column_text woodmart_inline=”no” text_larger=”no”]

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا در ادامه گفت: مطابق قواعد موجود شرکت‌های بهره‌بردار از جنگل‌ها باید به ازای انداختن و مصرف هر درخت برای استفاده در صنعت کاغذسازی، بین ۹ تا ۱۱ نهال دو تا سه ساله جایگزین کنند.

وی بیان‌داشت: حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار جنگل فقط در شمال کشورمان وجود دارد که می‌توان از درختان آن‌ها برای استفاده در صنعت کاغذسازی بهره برد.

به گفته این مقام صنفی، جنگل‌هایی که در اختیار شرکت‌های بهره‌بردار است ۱۰۰ درصد تحت کنترل و نظارت هستند و به‌جای درختانی که در این صنعت مورد بهره برداری قرار می‌گیرند، باید خدمات مفصلی به جنگل‌ها ارائه کنند، در غیر این صورت با احکام سخت قضایی مواجه خواهند شد.

وی تصریح‌کرد: با این وجود این روزها ویلاسازی، قاچاق چوب، اجرای پروژه‌های زیرساختی و عمرانی مثل ساخت آزادراه‌ها و خطوط انتقال نفت و گاز و غیره، از جمله تهدیدات جنگل‌هاست.

روغنی گلپایگانی، جنگل را یک موجود زنده توصیف کرد که همچون سایر موجودات رشد کرده و روزی پیر و فرتوت می‌شود، همچنین متوسط عمر درختان جنگل‌ها از جمله افرا، توسکا و ممرز موجود در جنگل‌های شمال ایران همچون انسان‌هاست.

وی خاطرنشان‌کرد: درختان پیر و فرتوت باید قطع شوند تا جای رشد و نمو برای سایر درختان جوان‌تر فراهم شود و در کشورمان سازمان منابع طبیعی درختان پیر یا مریض را با چکش‌کاری مشخص کرده و اجازه قطع‌شان را صادر می‌کند.

رییس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا خاطرنشان‌کرد: جنگل‌داری یک علم است و با توجه به تغییرات اقلیمی به وجود آمده در جهان، بروز کم‌آبی‌ها و خشکسالی‌ها، فرسایش آبی و خاکی و همچنین تغییرات ناشی از صنعتی شدن شهرها و مناطق، شاید گونه‌های قدیمی درختان از رشد لازم در جنگل‌ها برخوردار نباشند و به‌ناچار با گونه‌های دیگر جایگزین شوند.

به گزارش ایرنا، این روزها بسته به مواد اولیه موجود در هر منطقه، از سنگ، مواد بازیافتی، ساقه نیشکر، ساقه برنج، چوب و خمیر کاغذ و غیره برای تولید کاغذ استفاده می‌شود.

اکنون سرانه مصرف انواع کاغذ در کشورمان ۲۲ کیلوگرم، در اروپا ۵۵ کیلوگرم و در آمریکا ۱۶۰ کیلوگرم است.

همچنین مصرف سالیانه کاغذ کتاب درسی ۴۰ هزار تن است.

سالیانه ۱۲۰ هزار تن کاغذ بهداشتی در کشور مصرف می‌شود، اما تولید در این عرصه بیش از ۲۰۰ هزار تن است.[/vc_column_text][vc_column_text]

I am text block. Click edit button to change this text. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *